Als webshop eigenaar wil je een goed lopende website, dat is nou eenmaal de basis voor jouw online onderneming. Net als je winkel dat is voor een offline onderneming. Met een fysiek winkelpand ga je ook niet op een industrieterrein zitten als jouw doelgroep vooral de dagjesshopper is. Waarom zou je dan wel een website willen die niet vindbaar is? Vandaag geef ik je 6 manieren om je website een boost te geven en dan bedoel ik vooral 6 manieren om meer bezoekers naar de website te trekken.
Zorg voor herkenbaarheid
Als je bijvoorbeeld via social media bezoekers naar je website leidt zorg er dan voor dat het op de website gelijk duidelijk is op wat voor een soort webshop ze terecht zijn gekomen. Zorg voor herkenning. Dat doe je bijvoorbeeld door dezelfde kleurstelling te gebruiken en een duidelijk logo. Zorg voor een eigen stijl.
Juridische zaken
Op veel webshops zie ik helaas vaak niet de gegevens die juridisch gezien verplicht zijn. Bij het opzetten van een webwinkel komt veel kijken. Zo moet je ook juridische zaken op je website vermelden, denk daarbij aan algemene voorwaarden, een privacy policy, modelformulier herroeping en informatie over herroepingsrecht. Naast dat het juridische gezien verplicht is, zorgen deze zaken ook voor een betrouwbare uitstraling.
Een blog schrijven
Als webshop eigenaar is het vaak lastig om ervoor te zorgen dat de productpagina’s zo ingevuld zijn dat je er bezoekers mee naar je website trekt. Als je je bedenkt dat een goede seo-vriendelijke pagina uit minimaal 400 woorden moet bestaan dan is dat voor bijvoorbeeld een armbandje, cadeautjes of shampoo echt een uitdaging. Dit kan je vrij makkelijk oplossen door blogs te gaan schrijven. Schrijf bijvoorbeeld een blog over ‘de 5 leukste armbandjes voor de zomer’ of ‘welke shampoo is het beste als je blond haar hebt?’ of ‘de handigste cadeaus voor Vaderdag’. Dan kom je veel sneller aan het woorden-quotum.
Maak een FAQ-pagina
Om meer bezoekers naar je website te trekken is het aan te raden om de meest gestelde vragen (FAQ) die (potentiële) klanten hebben op een aparte pagina te beantwoorden. Zo zorg je voor relevante content waar iedere bezoeker iets aan heeft. Daarnaast laat het gelijk zien dat jij de expert bent en verstand hebt van de producten die je verkoopt. Bijkomend voordeel is dat je ook minder vragen krijgt per telefoon of mail, dus een FAQ-pagina kan ook voor tijdwinst zorgen.
Snelheid
Zorg ervoor dat de pagina’s op je website snel laden. Een veelvoorkomende oorzaak van trage pagina’s is de grootte van foto’s. Zorg dat je afbeeldingen verkleind en gebruik het juiste bestandsformaat. Dit kan je zelf checken via Google PageSpeed Insight (even Googelen). Het fijne van deze tool is dat je gelijk tips krijgt om de website te verbeteren.
Gastblogs schrijven
Niet alleen blogs schrijven voor jouw eigen website helpt je aan meer bezoekers maar ook zo nu en dan een gastblog schrijven voor websites die gerelateerd zijn aan jouw producten is een manier om meer bezoekers naar je website te trekken. Let er wel op dat je geen blogs kopieert en dat de teksten dus echt uniek zijn. Bijkomend voordeel van gastbloggen is dat het naast bezoekers ook vaak aan backlink oplevert. En dat is weer goed voor de autoriteit van jouw website.