Je begint een webshop omdat je een serieuze business wilt starten of misschien wel ter aanvulling op je fysieke winkel. Maar waar moet een goede webshop nou eigenlijk aan voldoen? Ik heb de 8 punten waar een goede webshop aan moet voldoen voor je op een rijtje gezet. Deze punten zijn belangrijk als jij vertrouwen en veiligheid wilt uitstralen naar de consument. En als jij een keurmerk wilt dragen op je website zijn deze punten zelfs verplicht.
- Contactgegevens
- Algemene voorwaarden
- Privacy Policy
- Betaalmethoden
- Informatie over bindingsrecht
- Prijzen
- Verzendkosten
- Klachtenpagina
De 8 punten waar een goede webshop aan moet voldoen:
1. Contactgegevens
Je ziet regelmatig een ‘over ons’- pagina op webshops. Het is natuurlijk leuk om het gezicht achter de webshop te laten zien maar dit is volgens de wet niet voldoende. Je moet namelijk contactgegevens als bedrijfsnaam, vestigingsadres (geen postbus), alle contactmogelijkheden die je hebt (mail, telefoon), inschrijvingsnummer KVK en BTW-nummer op de website vermelden. Hier kan je een aparte pagina van maken maar deze gegevens kan je ook in de footer verwerken zodat het op iedere pagina getoond wordt.
2. Algemene voorwaarden
In de algemene voorwaarden staat beschreven welke regels er gelden rondom de verkoop van jouw producten. Het is belangrijk dat deze voorwaarden voldoen aan de nieuwste wetgeving.
3. Privacy Policy
In de privacy policy beschrijf je hoe je omgaat met persoonsgegevens. Het is belangrijk om conform de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) te handelen. Ook deze gegevens zijn wettelijk verplicht om op te nemen op jouw website.
4. Betaalmethoden
Het is niet verplicht om je betaalmethoden te vermelden maar het straalt wel vertrouwen uit naar de consument. En als je een keurmerk wilt dan wordt het meestal wel verplicht. Naast het vermelden van de betaalmogelijkheden, is het verplicht om de mogelijkheid achteraf betalen aan te bieden. Je mag namelijk maximaal 50% van het aankoopbedrag aan vooruitbetaling eisen. De andere 50% moeten consumenten achteraf mogen betalen. Daarom moet je altijd minstens één betaalmogelijkheid aanbieden waarmee men (deels) achteraf kan betalen, denk bijvoorbeeld aan Klarna waarbij de klant pas 14 dagen na ontvangst hoeft te betalen. Er zijn nog steeds veel consumenten die een vooruitbetaling doen bij online aankopen, maar de keuze moeten de consumenten zelf kunnen maken.
5. Informatie over het ontbindingsrecht
Er zijn een aantal regels met betrekking tot het ontbindingsrecht. Ten eerste moet je de klant goed informeren. Ten tweede zijn de kosten voor de retourzending wettelijk gezien voor de consument maar dan moet je dit wel goed vermelden op je website, anders zijn ze alsnog voor jou. Het bieden van gratis retour zenden is dus niet verplicht. De retourinformatie kun je het beste benoemen op een aparte pagina met ook hier weer een linkje in de footer.
Het is bij wet geregeld dat de consument 14 dagen de tijd heeft om de bestelling terug te sturen. Als de volledige bestelling teruggestuurd wordt, dan moet je de kosten van de bestelling én de verzendkosten vergoeden. Wordt er slechts een gedeelte van de bestelling geretourneerd, dan hoef je alleen de kosten van de rest van de bestelling terug te betalen. Het aankoopbedrag inclusief de verzendkosten (maar dus niet de retourkosten) moeten binnen 14 dagen na ontbinding terugbetaald worden.
6. Prijzen
Als jij aan consumenten verkoopt is het verplicht om bedragen inclusief btw te vermelden
7. Verzendkosten
Het moet transparant zijn welke verzendkosten worden berekend. Dit kan je bijvoorbeeld in de footer onder een kopje ‘verzendkosten & levertijden’ of op een FAQ-pagina. Alleen vermelden in je algemene voorwaarden is niet voldoende.
8. Klachtenpagina
Op een klachtenpagina informeer je de consument hoe hij/zij een klacht kan indienen en hoe jij hiermee omgaat.
Nu heb je alle 8 punten waar een goede webshop aan moet voldoen op een rijtje en kan je aan de slag want de kans is groot dat er nog 1 (of meer) ontbreken op jouw website. Schrik niet, je bent echt niet de enige. Maar het is wel belangrijk dat je bovenstaande punten in orde maakt.
Wil jij tips om jouw webshop te verbeteren? Vraag dan nu de gratis Website Scan aan en krijg 3 praktische tips.