Continu nieuwe content creëren is voor velen vaak een uitdaging. Waar moet je nu weer iets over schrijven? Ook als je van tevoren een contentplanning maakt dan kan het nog steeds een uitdaging zijn. Daarnaast moet nieuwe content vaak even zijn plek krijgen in de zoekresultaten dus levert het op de korte termijn meestal niet zoveel op. Wist je dat je ook veel nieuwe bezoekers kunt halen uit je oude content? Dat is content die al online staat, die je al eerder geschreven hebt en die al geïndexeerd is.
Deze content heeft al autoriteit opgebouwd. Het is dus makkelijker om je bestaande content op een iets hogere positie te laten ranken in de zoekmachine, dan wanneer je moet investeren in compleet nieuwe content. Nieuwe content schrijven duurt daarnaast altijd langer dan bestaande content updaten. Bovendien moet nieuwe content vanaf nul beginnen in de zoekmachines. Ook als we het hebben over conversie optimalisatie, dan is het vaak sneller om oude content te gaan optimaliseren. De bezoeken genereer je al, het is een kwestie van meer uit je bezoekers proberen te halen door conversie optimalisatie toe te passen.
Je kunt de content (of webpagina’s) indelen in 4 categorieën:
Content met veel bezoek en een relatief hoge conversieratio
Content met veel bezoek maar een lage conversieratio
Content met hoge conversieratio en (te) weinig bezoek
Content met een lage conversieratio en weinig bezoekers
Content optimaliseren met veel bezoek en een relatief hoge conversieratio
Dit is je topcontent wat je continu moet monitoren. Deze content is belangrijk voor je business. Hier is veel bezoek en heb je een relatief hoog conversieratio. Dit zijn bijvoorbeeld je 10 best verkochte producten of je 5 best bezochte blogpagina’s. Houdt in de gaten of het bezoek constant blijft op deze pagina’s. Zie je een daling, zoek dan gelijk uit waar dit door komt en probeer het probleem op te lossen.
Content optimaliseren met veel bezoek maar een laag conversieratio
Dit zijn de eerste pagina’s die je gaat aanpakken met conversie optimalisatie. Er zit namelijk al veel bezoek op. Als de conversie laag is, ga je eerst kijken hoe het zit met de bounceratio en de gemiddelde sessieduur. Als dit beide laag is dan wordt het tijd om deze pagina te updaten. Vraag jezelf al of de informatie misschien verouderd is of is het niet relevant voor je bezoeker? Grote kans dat er wel iets aan verbeterd kan worden. Daarna ga je kijken of er iets mis gaat met het conversiedoel. Is dit het beste aanbod wat je op deze pagina kan doen? Is de Call-to Action duidelijk? Wellicht kan je hier ook nog iets aan verbeteren.
Content optimaliseren met hoog conversieratio en (te) weinig bezoek
Op deze pagina gaat het dus goed met de conversie maar blijft het gewenste bezoekersaantal achter. Het zou natuurlijk fijn zijn als je nog meer bezoek op deze pagina krijgt die jouw product/dienst afneemt. In Google Search Console kun je specifiek op deze pagina’s zoeken. Ook hier ga je onderzoeken of de inhoud van de pagina beter kan. Is het nog wel actueel en relevant genoeg? Sluit de titel aan op de tekst of is het misleidend waardoor de bezoeker denkt iets anders te vinden op de pagina? In module 4 heb ik je tips gegeven voor het prefecte artikel wat scoort in de zoekmachines, voldoet de tekst hieraan? Heb je de tekst aangepast, veranderd dan ook de datum van het artikel, zo kan de bezoeker zien hoe recent de tekst is.
Content optimaliseren met een laag conversieratio en weinig bezoekers
Deze laatste optie heeft eigenlijk weinig waarde omdat het weinig verkeer oplevert en weinig verkopen. Omdat deze pagina’s een negatieve invloed kunnen hebben op jouw ranking is het zaak om hier kritisch naar te kijken. Je kunt deze pagina’s gaan verbeteren of ervoor kiezen om te verwijderen. Maak er dan wel een 301-redirect van (permanente omleiding) zodat je voorkomt dat bezoekers op een niet werkende pagina uitkomen. Je linkt deze pagina dus naar een andere relevante pagina. Is deze content wel belangrijk voor je site dan kan je ervoor kiezen dat je wilt dat deze pagina niet meegenomen wordt door Google, je zet de pagina dan op ‘no-index’ of ‘no-follow’. Klinkt heel technisch maar de meeste cms-systemen zoals WordPress hebben hier mogelijkheden voor.