fbpx

Er zijn verschillende soorten e-mails die je naar jouw potentiële klant kan sturen. Bij e-mailmarketing denk je vaak aan de nieuwsbrief maar de kracht van e-mailmarketing zit juist in de vele soorten e-mailcampagnes. Net als bij de verschillende vormen content maken moet je ook hier een keuze maken. Kijk wat past bij jou, jouw doelgroep en jouw klant en werk een e-mailplan uit. Hieronder leg ik je 15 soorten e-mails uit die je kunt versturen.

 

  1. Welkomstmail
    De welkomstmail is het eerste contact met de nieuwe inschrijving. Verwelkom je nieuw inschrijvers op een persoonlijke manier. Laat de bezoeker op jouw website bijvoorbeeld meer gegevens invullen dan alleen zijn of haar e-mailadres. Een persoonlijke welkomstmail laat gelijk zien dat jij betrokken bent. In de welkomstmail kan je uitleggen wat de lezers kunnen verwachten in toekomstige mails en je kan bijvoorbeeld een kortingscode aanbieden voor hun eerste aankoop.
  2. Verjaardagsmail
    Het is een kleine moeite maar wordt zeker gewaardeerd omdat het persoonlijk is. Een verjaardagsmail kan gewoon een automatische mail zijn. Je hoeft er zelf weinig voor te doen maar toont wel dat je even aan je contacten denkt. Personaliseer deze mails zoveel mogelijk en biedt een klein cadeautje aan. Denk aan een kortingscode of een e-book. En het liefst een e-book wat aansluit op het gedrag van het contact.
  3. Nieuwsbrief
    Zoals ik al aangaf in de inleiding is de traditionele nieuwsbrief de bekendste vorm van e-mail marketing. Een nieuwsbrief wordt vaak maandelijks of wekelijks verstuurd en bevat natuurlijk nieuws. Dit kan gaan over een nieuw product, een nieuwe winkel, een nieuw personeelslid maar ook bijvoorbeeld langere levertijden door drukke periodes. Ben je kennisondernemer dan kan je ook de laatste of best gelezen artikelen delen.
  4. Verlaten winkelwagen
    Je kent het vast zelf wel. Je bent online aan het shoppen en hebt zelfs al producten in je winkelwagentje gezet maar uiteindelijk besluit je toch om het niet te doen. Dit kan omdat je geen tijd hebt om verder te winkelen, op dit moment even geen geld hebt of omdat je toch teveel twijfelt over de producten. Deze producten worden vaak al snel weer vergeten. Hoe fijn is het om dan even een herinnering te krijgen dat er nog producten in het winkelmandje staan? Het mailen aan de hand van een verlaten winkelwagen is een makkelijke manier om de verkoop te stimuleren. Dit kan allemaal automatisch dus het kost ook geen extra tijd!
  5. Promotionele e-mails
    Deze e-mails staan op nummer twee van meest verstuurde mails. Dit zijn de mails en nieuwsbrieven met de productaanbiedingen. Dit kan een speciale aanbieding zijn of een nieuw product. Een nadeel van deze mails is dat het vaak als reclame wordt gezien en niet iedereen is daar gek op. Belangrijk is dus dat je ook deze mails een persoonlijk tintje geeft. Hoe? Spreek iemand aan bij de voornaam en maak content op basis van de interesses van de klant. Wissel deze mails af met mails waarin je wel waarde weggeeft.
  6. Mail met productaanbevelingen
    Deze e-mails zijn vergelijkbaar met promotionele mails, alleen worden deze e-mails alleen verstuurd naar geïnteresseerde klanten. Klanten die bijvoorbeeld op jouw website een product hebben bekeken of zelfs al hebben gekocht. Die ga je een gepersonaliseerde mail sturen met het product dat ze hebben bekeken en vergelijkbare producten óf met een product dat past bij het product dat ze al hebben gekocht. In dat tweede geval ga je dus aan cross-selling doen.
  7. Educatieve e-mails
    Ook de educatieve e-mails zijn populair en worden al veel verstuurd. Met dit soort mails laat je aan jouw lezers zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. In de e-mails geef je tips, verwijs je door naar relevante blogartikelen, bied je een e-book aan of stuur je een inschrijflink voor een webinair. Ook hierbij werkt het effectief om de informatie die je geeft af te stemmen op de persoonlijke interesses van je lezers.
  8. Herinneringsmail
    Je wilt natuurlijk dat klanten en mensen die zich hebben ingeschreven op jouw nieuwsbrief ook betrokken blijven. Dit kan met een herinneringsmail. Merk je dat er weinig betrokkenheid is bij sommige lezers? Dat jouw e-mails niet geopend worden? Je kan dan een herinneringsmail sturen. Dit kan een e-mail zijn met dezelfde boodschap maar wellicht op een andere manier. Denk aan een andere onderwerpregel die wel triggert en een andere verwoording van de boodschap.
  9. Reactivatie mails
    Na verloop van tijd zal je erachter komen dat er een groep klanten en lezers is die loyaal zijn. Die blijven jouw e-mails lezen en bezoeken jouw website regelmatig om vervolgens een aankoop te doen. Een ander deel doet slecht één keer een aankoop en komt vervolgens niet meer terug. De tweede groep klanten kan je reactiveren. Laat de klant zien dat jij er nog bent en dat je aan ze denkt. Stuur bijvoorbeeld een mail met een kortingscode.
  10. E-mails met de feestdagen
    Maak gebruik van de feestdagen. Vergeet ten eerste niet om iets van je te laten horen. Net zoals jij jouw familie fijne feestdagen wenst, is het ook belangrijk dit bij je contacten te doen. En probeer dit ook weer zo persoonlijk mogelijk te maken. Ten tweede zijn de feestdagen de ideale gelegenheid voor een e-mail campagne. Zo kan je cadeautips geven of een recept delen, maar je kan bijvoorbeeld ook weer een kortingscode sturen. Maak niet alleen gebruik van de officiële feestdagen. Er zijn ook andere leuke en grappige dagen die interessant zijn voor jouw branche waar je iets mee kan doen. In de contentkalender van module 4 vind je inspiratie voor leuke en grappige dagen.
  11. Mail voor de VIP-member
    Loyale klanten zijn belangrijk dus beloon deze klanten ook. Dit kunnen eventueel ook trouwe lezers zijn in plaats van alleen klanten. Laat gewoon even merken dat je ze waardeert. We focussen ons vaak op het krijgen van nieuwe klanten maar vergeet ook zeker de bestaande klant niet. Deze zijn net zo belangrijk.
  12. Profielverrijking mail
    Om een zo gepersonaliseerd mogelijke mail te sturen, hebben we natuurlijk informatie nodig. Deze informatie kan je vragen bij het inschrijven maar je wilt ook weer niet dat het inschrijfformulier zolang wordt dat mensen afhaken. En sommigen vinden het vervelend al zoveel persoonlijke gegevens te moeten delen bij een inschrijving. Daarom kan je een keer een aparte mail sturen om meer persoonlijke informatie te krijgen. Zo kan je een aantal vragen stellen en daarbij kan je aangeven dat je dit doet zodat ze alleen nog e-mails ontvangen die aansluiten op hun interesse.
  13. Reviewmail
    We zijn allemaal benieuwd naar hoe klanten nu over ons denken. Hier kan je achter komen door het sturen van een reviewmail. Vraag om een beoordeling en niet alleen van de producten, ook van je klantenservice. Naast dat dit interessant is voor jou, omdat je er achter komt of er verbeterpunten zijn, is het ook interessant voor potentiële klanten. Reviews kunnen helpen bij de besluitvorming van een potentiële klant.
  14. Actiemails
    We kennen ze allemaal wel: de actiemails. Dit kan een winactie zijn, maar het kan ook gewoon een mail zijn die de lezer oproept tot actie. Denk aan het invullen van een enquête of aan het klikken op een link. Meestal om de klant ook daadwerkelijk zo ver te krijgen, wordt de actie gekoppeld aan een winactie.
  15. Servicemail
    De servicemail is een mail die voorkomt uit een actie van de lezer of de klant. Denk aan een orderbevestiging of een mail die je op de hoogte stelt dat een product weer op voorraad is. Een servicemail is dus een persoonlijke informerende mail en heeft niet direct een commercieel doeleinde. Servicemails worden over het algemeen ook niet als vervelend ervaren omdat de mails gericht zijn op het bieden van een extra service voor de lezer of de klant.