Je wilt niks liever dan dat jouw website een verkoopkanon is. Maar dit gaat niet vanzelf. Je zult continu met je website bezig moeten zijn om ervoor te zorgen dat je er klanten door krijgt. En daar heb je een strategie voor nodig. Ik vind zelf het Know, Like, Trust principe een fijne marketingstrategie om toe te passen voor mijn online business. Vrijwel alles wat ik doe, kan je terug herleiden naar deze 3 factoren. Als je online ondernemer bent en geïnteresseerd in marketing dan ken je deze term wellicht al. Mocht je niet weten waar ik het over heb, ik heb er een artikel over geschreven.
Know, Like, Trust in het kort
Bij de Know, Like, Trust strategie zorg je in eerste instantie dat potentiële klanten je leren kennen, dan dat ze je sympathiek gaan vinden en als laatste dat ze je gaan vertrouwen. Dit is uiteraard niet van de ene op de andere dag gedaan. Maar op de lange termijn wel de meest constante manier om aan nieuwe klanten te komen. Dit artikel is bedoeld om je inspiratie te geven hoe je met jouw website in die laatste fase ook echt vertrouwen kunt winnen.
Dit zijn de 5 tips om vertrouwen te winnen met je website:
- Als je bent aangesloten bij een branchevereniging, laat dit kan duidelijk zien op je website. Gebruik logo’s in bijvoorbeeld je footer. Autoriteiten op een bepaald gebied dwingen respect af stralen vertrouwen uit.
- Zorg ervoor dat jouw website via een beveiligde verbinding wordt geladen. Dit kan je zien door de s in https in de url. Hier heb je een ssl-certificaat voor nodig. Maar dit kan je het beste door jouw websitebouwer laten installeren.
- Onderaan in de footer staat vaak een jaartal. Ik ben van mening dat dit het jaartal van dit jaar moet zijn. Als ik op een website kom dan check ik dit altijd. Sommige webbouwer willen laten zien in welk jaar de website is gebouwd, maar voor mij geeft het vertrouwen als ik het jaartal zie waarin we leven. Bij Reisgraag bestaan we inmiddels 15 jaar en daar laten we het zo zien: © Reisbureau Reisgraag 2005-2021.
- Je kunt bijna niet meer zonder social proof. Definitie van social proof is: “een bewijs dat andere mensen een keuze hebben gemaakt voor een product of deel hebben genomen aan een dienst – zoals reviews – en daarmee anderen aanmoedigen om hetzelfde te doen”. Reviews zijn de meest gebruikte vorm van social proof en dit kan je heel makkelijk aan jouw eigen website toevoegen.
- Laat op iedere pagina jouw contactgegevens zien. Of zorg er in ieder geval voor dat de website bezoeker ze heel makkelijk kan vinden. Laat zien hoe ze in contact met je kunnen komen en dan graag zo volledig mogelijk. Dus niet alleen een contactformulier om in te vullen maar volledige adresgegevens met telefoonnummer etc.
De laatste bonus-tip: Zorg ervoor dat de content up-to-date is. En dat betekent dat het laatste nieuwsbericht of blogartikel niet van te lang geleden mag zijn. Ik vind zelf 3 maanden al lang. Maar het laatste bericht van 1 jaar geleden is echt not done.