Het einde van het jaar is in zicht. De marketingplannen voor volgend jaar worden nu gemaakt. En bij een goed marketingplan hoort een contentstrategie. Maar in gesprekken met andere ondernemers merk ik dat ze dit vaak lastig vinden om vorm te geven. Daarom leg ik je in dit artikel uit wat een goede contentstrategie is.
De definitie van (content)strategie = ‘een vooropgezet plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken’. Een contentstrategie helpt je dus om met content bepaalde doelen te bereiken. Maar wat is nou een goede contentstrategie?
Een goede contentstrategie
1. Bepaal jouw doelen
Je kunt geen plan maken zonder doel voor ogen. Het is dus in eerste instantie belangrijk dat je antwoord gaat geven op de volgende vragen. Wat wil je bereiken met de content? Naamsbekendheid/Expert-status/Leadaanvragen/meer bezoekers op de website?
Stel jouw zakelijke doel is om de expert-status te claimen op jouw vakgebied. Dan kan content daarbij helpen door iedere week 3 artikelen/blogs te schrijven. Of wil je meer naamsbekendheid? Dan kan je ervoor kiezen om iedere dag iets te posten op Facebook. Doelen voor content zijn nooit een doel op zich. Het is altijd een manier om andere, zakelijke doelen te halen.
Voorbeeld content doelen:
– Wekelijks 3 artikelen/blogs schrijven voor mijn website
– Maandelijks een challenge doen op Instagram
– Dagelijks iets posten op Facebook
– Maandelijks 1 interview online zetten met een expert
– Iedere zondagochtend komt er een video online
2. Wie is jouw doelgroep?
Doe eerst een uitgebreid onderzoek naar de behoeften van jouw doelgroep en maak dan klantprofielen of zogenaamde persona’s. Het handigste is om 1 ideale klant te hebben maar soms ontkom je er niet aan om er meerdere te maken, maar meer dan 3 is echt lastig om nog marketing op te sturen.
3. Wat wil jouw klant?
Waar is jouw doelgroep naar op zoek? Wat willen de persona’s opgelost hebben? Bepaal waar de behoefte van jouw doelgroep samenkomt met jouw doelen.
4. Wat is jouw verhaal?
Met storytelling kan je jouw merkboodschap vertalen naar een pakkend verhaal. Een verhaal waardoor jouw doelgroep zich aangesproken voelt. Een verhaal blijft hangen en als het aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep zullen ze de volgende keer aan jou denken als ze jouw product/dienst nodig hebben.
5. Bepaal de onderwerpen waarover je wilt gaan schrijven
Dit zijn de pijlers waar de content over gaat en wat past bij jouw verhaal. Bepaal 3 tot 5 inhoudelijke thema’s en werk dit verder uit met onderwerpen waar je content over gaat maken.
6. Kies welke soorten content je gaat maken
Content kun je op veel verschillende manieren vormgeven. Je kunt blogs schrijven, video’s maken, onderzoek doen en via infographic communiceren of een podcast opnemen. Maak keuzes wat het beste bij jou past en welke je helpen om je doelen te realiseren. Begin niet overal mee, maar hou het simpel. Je kunt het altijd nog uitbreiden. Begin altijd met het maken van content voor je eigen website. Dit levert op de lange termijn het meeste bezoek op. Behalve natuurlijk als jouw doelgroep nooit iets opzoekt in Google. En als jij nou weet wat er niet wordt opgezocht in Google, dan mag je mij mailen. Ik ben er namelijk nog niet achter ;).
7. Bepaal op welke manier jij jouw content gaat verspreiden
Je hebt verschillende manieren om je content te verspreiden:
Paid (kopen) – Borrowed (lenen) – Earned (verdienen) – Owned (beheren).
8. Maak een contentplanning
Natuurlijk kan je dit lekker oldskool op papier doen, met Excel of bijvoorbeeld via een tool als Trello. Als je maar een overzicht maakt van welke content je waar en wanneer gaat plaatsen.
Extra tips bij het maken van jouw contentstrategie:
– Probeer minstens 1 a 2x per week iets nieuws te posten. Het gaat uiteindelijk om kwaliteit en niet om kwantiteit maar je moet wel zichtbaar blijven. Als je 1 a 2x per week aanhoudt dan is dat wel te doen in combinatie met andere werkzaamheden. Je kunt het ook al van tevoren schrijven en inplannen. Als je in het voren werkt hoef je je niet druk te maken als het een keer niet lukt want dan heb je nog artikelen liggen die je kunt plaatsen.
– Heb je een goed artikel geschreven dan kan je deze content ook op een andere manier gebruiken. Maak er bijvoorbeeld een infographic van, lees het artikel voor in een audiobericht of maak er een video over.
– Als je content gaat creëren vraag je dan continue af: Welke extra waarde kan ik leveren om mijn publiek te voorzien?
Wil jij nou hulp bij het maken van een online marketingplan? Check mijn trainingen en adviestrajecten.