“Content is King”, een hele bekende uitspraak van Bill Gates. Hij schreef dit in een essay in 1996! Ja, al bijna 30 jaar geleden. Hoe staat het nu 30 jaar later met content maken voor internet? Is content wel king? En zo ja, hoe maak je dan de beste content?
Is content waardevol voor jouw website? Moet je echt veel content gaan creëren over jouw diensten of producten? Heb je iets aan een contentstrategie? Mijn volmondige antwoord is hierop: JA! Content is en blijft belangrijk als je graag wilt dat mensen jouw bedrijf online vinden. Content heb je zelf in de hand, hierdoor kan je jezelf letterlijk en figuurlijk laten zien als die expert.
Maar ga nou niet in het wilde weg overal over schrijven en dat plaatsen op jouw website. Of allerlei video`s maken en plaatsen op social media. Neem een stap terug en bedenk jezelf WAT je, tegen WIE en WANNEER je wilt communiceren. Werk eerst jouw eigen contentstrategie uit, een strategie die voor jou haalbaar en passend is. Het kost wat voorbereiding maar maakt het uiteindelijk veel makkelijker.
Contentstrategie
De definitie van (content)strategie = ‘een vooropgezet plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken’. Een contentstrategie helpt je dus om door het maken content bepaalde doelen te bereiken. Gebruik het volgende stappenplan als leidraad.
Stappenplan contentstrategie
1. Bepaal jouw doelen
Wat wil je bereiken met de content? Naamsbekendheid/Expert-status/Leadaanvragen/Verkopen? Bepaal eerst dit doel voor je aan de slag gaat met het daadwerkelijk maken van content.
Stel jouw doel is om de expert-status te claimen op jouw vakgebied. Dan kan content daarbij helpen door iedere week 3 artikelen/blogs te schrijven. Of wil je meer naamsbekendheid? Dan kan je ervoor kiezen om iedere dag iets te posten op Facebook. Doelen voor content zijn nooit een doel op zich. Het is altijd een manier om andere, zakelijke doelen te halen.
Voorbeeld content doelen:
* Wekelijks 3 artikelen/blogs schrijven voor mijn website
* Maandelijks een challenge doen op Instagram
* Dagelijks iets posten op Facebook
* Maandelijks 1 interview online zetten met een expert
* Iedere zondagochtend een video online zetten.
2. Wie is jouw doelgroep?
Doe eerst een uitgebreid onderzoek naar de behoeften van jouw doelgroep en maak dan maximaal 3 a 4 klantprofielen of zogenaamde persona’s.
3. Wat wil jouw klant?
Waar is jouw doelgroep naar opzoek? Wat willen de persona’s opgelost hebben?
Bepaal waar de behoefte van jouw doelgroep samenkomt met jouw doelen.
4. Wat is jouw verhaal?
Met storytelling kan je jouw merkboodschap vertalen naar een pakkend verhaal. Een verhaal waardoor jouw doelgroep zich aangesproken voelt. Een verhaal blijft hangen en als het aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep zullen ze de volgende keer aan jou denken als ze jouw product/dienst nodig hebben.
5. Bepaal de onderwerpen waarover je wilt gaan schrijven.
Dit zijn de pijlers waar de content over gaat en wat past bij jouw verhaal. Bepaal 3 tot 5 inhoudelijke thema’s en werk dit verder uit met onderwerpen waar je content over gaat maken.
6. Kies welke soorten content je gaat maken.
Content kun je op veel verschillende manieren vormgeven. Je kunt blogs schrijven, video’s maken, onderzoek doen en via infographic communiceren of een podcast opnemen. Maak keuzes wat het beste bij jou past en welke je helpen om je doelen te realiseren. Begin niet overal mee, maar hou het simpel. Je kunt het altijd nog uitbreiden. Begin altijd met het maken van content voor je eigen website. Dit levert op de lange termijn het meeste bezoek op. Behalve natuurlijk als jouw doelgroep nooit iets opzoekt in Google. En als jij nou weet wat er niet wordt opgezocht in Google, dan mag je mij mailen. Ik ben er namelijk nog niet achter 😉.
7. Bepaal op welke manier jij jouw content gaat verspreiden.
8. Maak een contentplanning.
Dit kan je lekker oldskool op papier doen, met Excel of bijvoorbeeld via een tool als Trello. Als je maar een overzicht maakt van welke content je waar en wanneer gaat plaatsen.
Wil jij dit plan graag samen maken? Check de strategie-dagen, zodat we samen aan de slag gaan.