Als je een webshop hebt dan wil je ook dat die goed gevonden wordt in de zoekmachines. Zo krijg je namelijk bezoekers en (een gedeelte van) die bezoekers gaan uiteindelijk product afnemen. Maar er worden vaak dezelfde fouten gemaakt als het gaat om die website. Ik neem je in dit artikel mee met de veelgemaakte fouten op websites. Fouten die voorkomen kunnen worden en waardoor je nu bezoekers misloopt. En bezoekers mislopen betekent omzet mislopen.
Eerste indruk op de website
Wist je dat je online slechts 3 seconden hebt om een eerste indruk te maken? Zorg er dus voor dat er in één opzicht duidelijk is wie je bent en wat je doet. Bekijk jouw site eens met een andere bril, de bril van iemand die op jouw site komt en niks van je weet. Is het dan in één opzicht duidelijk wie jij bent en wat je doet? En let er op dat de dingen die dat duidelijk maken boven de vouw staan. Deze ‘vouw’ (fold) is eigenlijk alles wat je ziet op een pagina zonder daarvoor te hoeven scrollen. Daarnaast kun je de homepage zien als de etalage van je winkel, geef hier een samenvatting van wat je allemaal doet. Zie het al een uitnodiging om binnen te komen of om verder te gaan kijken op jouw website. Ze moeten dus getriggerd worden om meer van jou of jouw bedrijf te willen bekijken.
Afbeeldingen
De tweede fout van de veelgemaakte fouten op websites gaat over afbeeldingen. Wat er veel gebeurt is dat een pagina of soms de hele website traag laadt. Dit is funest voor jouw ranking in de zoekmachines. Dit heeft vaak meerdere redenen maar een van de dingen die je vrij makkelijk kunt aanpakken zijn de afbeeldingen. Vaak worden er afbeeldingen online gezet die te groot zijn. Als je een foto van goede kwaliteit upload en deze ook zo online zet, dan wordt telkens als de pagina wordt geladen ook zo’n grote foto geladen. Zorg ervoor dat je de foto’s dus kleiner maakt. Als je maximaal 1.000 pixels aanhoudt, dan is dat echt groot genoeg. En gebruik goede alt-teksten voor de foto’s. De alt-tekst gebruik je o.a. om aan slechtzienden aan te geven waar de foto over gaat en naam img35913 zegt echt niemand iets. Daarnaast wordt deze tekst getoond als de foto niet goed wordt geladen en kan een zoekmachine aan de tekst afleiden waar de foto over gaat, dit is weer goed voor zoekmachineoptimalisatie. Allemaal redenen dus om die alt-teksten nu echt goed aan te pakken!
Footer
De derde fout die vaak gemaakt wordt is de footer niet optimaal gebruiken. De footer is de ideale plek om vertrouwen te creëren en om jouw contactgegevens te vermelden. Maar je kunt hier ook prima een call to action gebruiken (call to action is een oproep tot actie). Zet bijvoorbeeld een offerte-knop in de footer zodat bezoekers gelijk een offerte kunnen aanvragen. Vertrouwen creëren kun je bijvoorbeeld doen door logo’s te gebruiken van brancheverenigingen waar je bent aangesloten of bijvoorbeeld prijzen die je hebt gewonnen. Ook kun je hier reviews laten zien. De footer komt op iedere pagina van de website terug, gebruik de ruimte dus goed!
Meer over online vertrouwen krijgen vind je in het artikel over Know, Like, Trust.
‘Over ons’-pagina
Het wordt al langer gezegd maar men koopt tegenwoordig liever van mensen dan van bedrijven en dus wil men weten wie er achter het bedrijf zit. Het klinkt als een open deur maar toch zie je dat veel websites geen ‘over ons’-pagina hebben. En je kunt het ook ‘over mij’ of ‘mijn verhaal’ noemen als je op de pagina maar meer vertelt over de persoon achter het bedrijf en probeer er geen saaie opsomming van te maken. Deel wat gekke weetjes van jezelf maar laat hier ook duidelijk jouw expert-status zien. Ook met deze pagina kun je vertrouwen wekken bij potentiële klanten. Bij Reisgraag gebruiken we deze pagina bijvoorbeeld om alle medewerkers aan het woord te laten over de bestemmingen die ze al gezien hebben maar ook wat er nog op de bucketlist staat. Zo willen we echt de persoon achter de mail en telefoon laten zien.
Menustructuur
Dan de menustructuur. Zet ook hier de bril weer op van iemand die de website voor het eerst ziet en jou of jouw bedrijf niet kent. Zorg dat het eenvoudig en duidelijk is. In de header op onlinebusinessfactory.nl zie je in de header 6 items, een winkelmandje en een zoekbalk. Dat is echt meer dan genoeg. Ook de volgorde is hier vrij standaard, over ons en contact zijn over het algemeen de laatste twee items. Omdat dit op vrijwel alle websites wordt gedaan weet een bezoeker waar hij deze knoppen kan vinden. Zet dan geen contactpagina als tweede optie, dat verwacht men niet. Wat ook heel fijn werkt voor bezoekers is een kruimelmenu. Op Reisgraag.nl hebben we echt duizenden pagina’s met content. Vooral informatie over bestemmingen en reisorganisaties. En dan werkt een kruimelmenu heel handig, zo kun je makkelijker zien hoe je navigeert door een website.
Contactpagina
De laatste fout van de veelgemaakte fouten op websites die ik met je wil bespreken gaat over de contactpagina. We hebben het er al even over gehad dat je contactgegevens prima in de footer kunt zetten maar een aparte contactpagina is ook aan te raden. Zorg wel dat deze gegevens up-to-date zijn, als bijvoorbeeld je openingstijden veranderen, pas dit dan gelijk aan op deze pagina. En check ook zeker regelmatig of alles nog werkt. Niets zo jammer als het contactformulier niet meer werkt en al die potentiële klanten dus geen contact met je op kunnen nemen.