fbpx
Selecteer een pagina

Als je serieus met je website aan de slag gaat dan zul je je moeten verdiepen in zoekmachineoptimalisatie (seo). Je wilt immers bezoekers op die website waar je niet voor hoeft te betalen (organische bezoekers). Nog steeds verreweg de meeste internetgebruikers (95%) gebruikt Google als ze een antwoord willen op hun vraag. Sinds een jaar of 2 is Google E-A-T een term die regelmatig ter sprake komt als het gaat over seo. Ik ga je in dit artikel uitleggen wat Google E-A-T voor jouw website kan betekenen.

Wat betekent Google E-A-T?
Google E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness ofwel Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Het wordt gebruikt door Google om de kwaliteit van een website te beoordelen. Google heeft de term opgenomen in hun online gids met richtlijnen voor zoekkwaliteitsbeoordelaars (Google’s Search Quality Raters Guidelines) en is in eerste instantie voor YMYL (Your Money or Your Life) websites bedoeld. Vergeet die termen maar snel weer, ik ga het je in Jip en Janneke-taal uitleggen.

Het enige wat Google wilt is alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken. En jij wilt dat jouw website op de eerste plek staat als er een vraag wordt gesteld in de zoekmachine waar jij antwoord op kan geven.

Maar hoe kom je nou boven in de zoekresultaten te staan?
Ten eerste kan niemand jou een nr 1 positie garanderen. Je kunt alleen jouw website zo goed mogelijk inrichten zodat Google jouw pagina ziet als het beste antwoord op de vraag. En daar kan Google E-A-T voor jouw website bij helpen.

Expertise
Google vindt het dus belangrijk om de juiste resultaten te laten zien en vaak komen goede antwoorden van experts. Maar hoe laat je online nou jouw expertstatus zien? Het gaat niet alleen om het schrijven van goede content maar ook de hoe vaak de schrijver iets gepubliceerd heeft over het onderwerp. En dan het liefst op verschillende domeinen. Dit zou je kunnen doen door gastblogs te schrijven. Maar ook het schrijven van content die aansluit bij de zoekbehoefte is hier van invloed. Lees meer tips om de expert-status te claimen.

Autoriteit
Autoriteit opbouwen die je niet in 1 week, daar moet je de tijd voor nemen. Maar als je er alles aan doet om zowel online als offline een solide reputatie op te bouwen dan ben je al enorm goed op weg. Maak het zo transparant mogelijk, door bijvoorbeeld een gedetailleerde ‘over ons’-pagina met een eigen verhaal. Maar ook het verzamelen van reviews helpt. Daarnaast is je linkprofiel (het aantal kwalitatief goede backlinks) nog steeds enorm belangrijk en Google wordt er steeds beter in om te zien of hiermee gesjoemeld wordt. Het online opbouwen van autoriteit kost tijd, maar de beloning is enorm.

Betrouwbaarheid
Tot mijn schrik zie ik nog veel websites die geen SSL-certificaat hebben en dus geen beveiligde verbinding (https), daar toon je absoluut geen betrouwbaarheid mee. Maar ook uitgebreide contactgegevens met een kvk en btw nummer, eventuele betrouwbare betaalmogelijkheden, privacy policy en retourmogelijkheden spelen hierbij een rol.

Zoals je leest is het eigenlijk gewoon je gezonde verstand gebruiken. Het lijkt net de offline wereld. Daar wil je immers ook graag zaken doen met een betrouwbare expert.