Je bent ondernemer geworden omdat je goed bent in je vak. Je hebt een website om te laten zien wie je bent en wat je doet of je verkoopt er jouw producten. Maar het gaat niet zoals verwacht. De bezoekers blijven achter, om over de omzet nog maar te zwijgen. Dat kan anders! Jij wilt de beste website in jouw branche!
Online ondernemen is een vak apart. Een spel op hoog niveau. Een spel wat ik al 15 jaar speel. En ik zal je in dit artikel meenemen in die online wereld. Ik ga je in 5 stappen uitleggen hoe jij de beste website in jouw branche krijgt. Dit zijn de eerste stappen naar een website die wel bezoekers aantrekt.
Stap 1: Technische seo – zorg ervoor dat de site technisch op orde is. Zijn alle paginatitels ingevuld? Heb je de description beschreven op alle pagina’s? Werken alle links, zodat jouw bezoekers geen foutmelding krijgen? Is de site snel genoeg? Jouw bezoeker wil niet eeuwen wachten voor een pagina geladen is. Als het te lang duurt, klikt hij weg en ben je de potentiële klant kwijt. Dit valt allemaal onder technische seo. De basis voor een succesvolle website. Daarna kan je aan de slag gaan met content maken.
Stap 2: Zoekwoordenonderzoek – voor je content gaat maken moet je uitzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Welke problemen hebben ze die jij op kunt lossen? Met deze content trek je de juiste klanten naar jouw website.
Stap 3: Gebruikerservaring – zorg ervoor dat jouw site gebruiksvriendelijk is. Hoe irritant is het als je helemaal naar beneden moet scrollen om op een belangrijke knop te drukken? Zorg ervoor dat je het zo makkelijk mogelijk maakt en zet de belangrijke knop bijvoorbeeld boven- en onderaan.
Stap 4: Geen trucjes – Google maakt het websites niet al te makkelijk om bovenaan te komen. Trucjes als het plaatsen van keywords in dezelfde kleur als de achtergrondkleur van je website, onnatuurlijke linkbuilding of content kopiëren van anderen werken niet. Dit wordt door Google herkend en levert je zelfs ‘strafpunten’ op. Eerlijkheid duurt het langst.
Stap 5: Mobiele optimalisatie – de meeste mensen gebruiken hun telefoon continu dus ook als ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Check jij weleens hoeveel procent van de bezoekers jouw website via de mobiel bekijkt? Neem maar van mij aan dat dit meer dan 50% is. Een mobielvriendelijke website is dus geen aardigheid meer maar een must!