fbpx

Je begint jouw ondernemersdroom met een idee. Dat kan zijn omdat je iets mist wat nog niet te koop is of je vindt dat jij een betere selectie kunt maken aan producten dan je op een andere site kunt vinden. Ook kan het zijn dat je zelf mooie producten maakt en deze graag verkoopt. Als je vervolgens de inschrijving bij de kvk in orde maakt is jouw webshop een feit. Vaak laat je een website maken of misschien heb je zelf een poging gewaagt om de website te maken. En krijg je in het begin wel wat bestellingen (meestal van familie, vrienden en bekenden) maar daarna wordt het stil. Te stil in jouw beleving. Wat nu? Hoe maak je van jouw webshop een succes?

Wie is je ideale klant?

Heb je helemaal in kaart wie jouw ideale klant is? En dan bedoel ik niet alleen of het een man of vrouw is maar dit gaat een stuk verder. Maak een persona met bepaalde kenmerken die overeenkomen. Kruip in de huid van de klant. Dan weet je ook hoe hij/zij zich online beweegt. Met welke zoektermen zoekt hij/zij naar informatie om jouw producten aan te schaffen? Via welke online kanalen zoekt deze ideale klant?

Voorbeeld: stel ik heb een webshop met zwemhanddoeken voor kinderen. Dan is dat kind niet mijn ideale klant wat die zoekt online niet naar die handdoek en koopt hem ook niet. Ik moet mij dan richten op moeders want in 9 van de 10 gevallen koopt zij die handdoek.

Meer bezoekers in je webshop

Als de bestelling uit blijven komt dat vaak omdat er weinig of geen bezoekers in je shop komen. In het begin gaat het vaak mond-op-mond omdat je moeder enorm trots is op wat je hebt neergezet en het aan al haar vriendinnen verteld maar na een tijdje zie je geen stijging meer in de bezoekersaantallen. Om van jouw webshop een succes te maken zul je ervoor moeten zorgen dat je meer bezoekers naar de website trekt. En dan kan je natuurlijk gaan beginnen met adverteren maar niet iedereen heeft daar budget voor en deze kosten gaan natuurlijk ook van je winst af. Je kunt er ook voor zorgen dat er meer bezoekers in je webshop komen. Dat kan je doen door de website te optimaliseren voor zoekmachines.

Website optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, website optimalisatie of seo zijn 3 termen voor hetzelfde begrip. Het gaat erom dat je de pagina’s op een website beter vindbaar maakt en er zo dus meer bezoekers op die pagina komen. Nu zijn er een aantal ‘basisregels’ waar een pagina aan moet voldoen om goed te scoren, die kun je vinden in dit artikel.

Maar ook de pagina titel, meta description en alt-teksten zijn belangrijk als je het hebt over website optimalisatie.

Webshop promotie

Om van jouw webshop een succes te maken zul je aan promotie moeten doen. Dit kan op zoveel verschillende manieren zoals via social media, advertenties online maar ook offline, nieuwsbrieven versturen aan (potentiële) klanten, flyeren, deelname aan markten en braderieën, winacties, inzetten van influencers etc. Hierbij is het weer van belang dat je weet wie jouw ideale klant is en waar deze zich bevindt. In het voorbeeld van de webshop met zwemhanddoeken voor kids hoef je niet te gaan flyeren in het bejaardentehuis.

Wanneer is jouw webshop een succes?

Als je van jouw webshop een succes wilt maken is het natuurlijk ook van belang te bedenken wanneer jij het een succes vindt. Is dat als al jouw zelfgemaakt armbanden zijn verkocht en je de kosten eruit hebt of wil je een miljoenenomzet? Wil je naast je gezin je eigen tijd in delen en een zakcentje verdienen of heb je de wens om er een business van te maken met 5 man personeel? Dit bepaalt iedereen voor zichzelf en hierin is niets goed of fout. Doe vooral waar jij je goed bij voelt en waar je helemaal achter staat.