Zorgen voor links die naar jouw website verwijzen (linkbuilding) is een van de strategieën die je echt toe moet passen als je bezig gaat met de vindbaarheid van je website. Zoals je wellicht weet heb ik het altijd over de 3 pijlers van zoekmachine optimalisatie: content, techniek en autoriteit. Het verkrijgen van backlinks geeft een bepaalde mate van autoriteit aan. Maar dan moet je het wel op de juiste manier doen, daarom dit artikel ‘Linkbuilding, wat moet je wel of juist niet doen’.
Maak een lijst van websites waar je weet dat jouw doelgroep zich bevindt
Zoek minstens 10 websites waarvan je weet dat jouw doelgroep zich er bevindt en bekijk eens wat de mogelijkheden zijn voor een link naar jouw website. Wellicht kan je een gastblog schrijven met een verwijzing naar jouw website of kan je gewoon een vermelding krijgen. Bij dat laatste bedoel ik bijvoorbeeld ondernemersverenigingen, brancheverenigingen etc. Een link van een bedrijf wat niks met jou of jouw doelgroep te maken heeft is zinloos.
Check regelmatig of alle uitgaande links nog werken.
Wat ook belangrijk is als we het hebben over linkbuilding is checken of je links nog wel werken. Als je een kleine website hebt is het prima handmatig te doen, loop eens in de zoveel tijd al je pagina’s na en check of de links naar een andere website het nog doen. Heb je een grotere website dan zijn er tools die al jouw uitgaande links checken.
Koop en ruil geen links, nooit!
Hoe vaak krijg je mails dat je voor €50,- een waardevolle link kunt kopen. Nooit doen, vaak zijn het slechte, spammy websites die je meer schade kunnen aandoen dan dat je er profijt van hebt. Nog meer mails krijg je waarschijnlijk met de vraag om links te ruilen. Ook dit is een slecht plan. Als ze het aan jou vragen benaderen ze vast meer webshops en in de meeste gevallen is er geen connectie tussen jouw business en die van de vrager.
Maak steengoede content
Op het moment dat jij steengoede content maakt dan gaan andere websites vanzelf naar jou verwijzen. En ik weet dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, maar zo werkt het nou eenmaal. Maak content waarbij je antwoord geeft op vragen, vragen die jouw doelgroep heeft. Of content waarmee je het probleem van de klant oplost. En dit geldt zeker ook voor webshops. Heb jij een shop waar je leuke dingen kunt kopen voor mannen? Rond Vaderdag weet ik nooit wat ik moet kopen en zoek ieder jaar weer in Google naar ‘cadeau Vaderdag’. Als jij nou een goede blog hebt geschreven over ‘cadeaus voor Vaderdag’ kan het maar zo zijn dat ik volgend jaar op jouw website terecht kom en een van die cadeaus koop die jij tipt.
Deel die steengoede content
Schrijf nu de websites aan die in het lijstje staan die je eerder hebt gemaakt en deel de content die je hebt gemaakt. Als je beide dezelfde doelgroep hebt is de kans groot dat de content die jij hebt gemaakt waardevol voor hen is om te delen. Kies wel bewust en deel niet iedere week een blogpost van je, dan zullen ze jou als spam zien. Maar deel iets wat echt waardevol is voor hun doelgroep. Ook kan je de content delen via social media. Daar wordt sneller een bericht gedeeld.
Nog 5 tips om te zorgen voor backlinks:
– Doe een podcast interview in ruil voor een backlink
– Laat je interviewen door lokale media
– Maak een social media post die viral gaat
– Schrijf gastblogs voor verschillende websites
– Spreek op evenementen en events
Wil je graag dat wij met je meekijken of je nu de juiste strategie inzet? Boek dan een strategiesessie en krijg een op-maat-gemaakt plan om ervoor te zorgen dat jouw website nu echt klant op gaat leveren.