Er wordt vaak gedacht dat personal branding en corporate branding hetzelfde is. Niets is echter minder waar, er zit wel degelijk verschil in. Welke soort branding het meest geschikt is voor jouw onderneming gaat duidelijk worden in dit artikel.
Personal branding
Personal branding is eigenlijk een merk wat om een persoon of persoonlijkheid heen wordt gecreëerd. Je presenteert jezelf als merk aan anderen, waarbij het belangrijk is positieve associaties op te roepen. Een bekend persoon of een influencer is hier een goed voorbeeld van, denk bijvoorbeeld aan Monica Geuze of Beyoncé. Maar ook coaches, personal trainers, stylistes en andere zzp’ers kunnen zichzelf profileren als experts en op die manier een personal brand van zichzelf maken. Wat je met personal branding doet is mensen beïnvloeden om te laten zien dat jij de expert bent in jouw vakgebied. Personal branding is dus eigenlijk het vinden van jouw kracht en het uitdragen daarvan naar anderen. Jouw unieke kwaliteiten zorgen ervoor dat je je onderscheid van anderen. De indruk en het gevoel dat mensen vervolgens van jou krijgen bepaalt jouw personal brand.
Maar wat zijn nou de voordelen van personal branding? Waarom zou je hiervoor kiezen en niet voor corporate branding? Ik geef je 5 voordelen van personal branding:
- Mensen vinden het vaak makkelijker om zich te identificeren met een persoon dan met een bedrijf
- Je creëert vertrouwen doordat je jouw persoonlijke passie en expertise deelt
- Mensen kopen liever van een persoon dan van een groot bedrijf of merk
- Je kunt je onderscheiden van de concurrentie door jezelf duidelijk te profileren
- Je hebt een betere focus op je eigen carrière en ontwikkeling
Er zijn natuurlijk ook nadelen aan personal branding:
- Het duurt relatief lang om een goede reputatie op te bouwen
- Als je een misstap begaat of iemand schrijft een negatieve recensie over jou, dan kan het zijn dat je dit persoonlijk erg aantrekt
- Het kost je veel tijd om een grote groep mensen te bereiken
Corporate branding
Hier staat niet de persoon centraal, maar bij corporate branding kijk je naar hoe een bedrijf zichzelf presenteert aan de wereld en aan zijn eigen medewerkers. Je bedrijfsnaam staat hierbij centraal. Bij corporate branding promoot je het merk, in tegenstelling tot de producten of diensten. Dit noemen ze namelijk product branding. Een voorbeeld van een corporate brand is bijvoorbeeld Coca Cola of Akzo Nobel. En zoals Walter Landor, een veelgeprezen ontwerper en pionier op het gebied van branding, ooit zei: ‘Products are made in the factory, but brands are created in the mind’.
Bij corporate branding horen ook weer een aantal voordelen:
- Indien er nieuwe submerken worden geïntroduceerd kan er al gebruik worden gemaakt van de opgebouwde naamsbekendheid en reputatie van het hoofdmerk
- Het is kostenefficiënt, er wordt namelijk maar één huisstijl en naam gecommuniceerd, wat weer veel kosten scheelt in bijvoorbeeld ontwerp
- Hoe sterker een merk, hoe beter het verkoopt. Is jouw corporate branding goed, dan zijn consumenten bereid meer te betalen voor een bekend merk, dan voor een minder bekend merk
Nadelen van corporate branding:
- Het imago van een corporate brand is kwetsbaar, stel dat een submerk of product van het hoofdmerk negatief in het nieuws komt, dan straalt dit af op het hoofdmerk. Hierdoor kan dit hoofdmerk ook schade oplopen.
- Indien er een re-branding dient plaats te vinden dan zorgt dit vaak voor hoge kosten
Waar moet je nou voor kiezen?
In het social media tijdperk is het vaak zo dat kleinere bedrijven en zzp’ers zich prima zichtbaar kunnen maken. Het is even aan jezelf of je dit doet uit eigen naam of de naam van je bedrijf. Ik heb er zelf voor gekozen om het vanuit de bedrijfsnaam te doen: Online Business Factory. Maar ik laat mezelf wel zien op dit Instagram-account. Ik deel wel wat privé-dingen maar lang niet alles. Dit is een bewuste keuze. Mocht ik het bedrijf ooit willen verkopen dat wordt dat een stuk lastiger als ik alleen bekend ben met mijn eigen naam. Ook heb ik hiervoor gekozen omdat ik vind dat mijn werknemers dingen kunnen delen op social en dat is dan niet altijd uit mijn naam. Als laatste is mijn naam nou niet zo geweldig, dat ik daar bekend mee wil worden ;). Denk hier zelf ook over na, als je ervoor gaat om jezelf te presenteren via social media. Denk ook aan dingen als een getrouwde naam gebruiken. Je bent echt niet de eerste die na een scheiding ‘vastzit’ aan de naam van een ex. Denk ook na over wat je wilt dat jouw potentiële klanten wel en niet zien? Hoe moeten ze jouw onthouden en herkennen? In mijn online training geeft brandingexpert Kim hier nog meer tips voor.