fbpx

Is de Nederlandse markt te klein geworden voor je of zoek je gewoon een grotere afzetmarkt voor jouw product/dienst? Online zijn de mogelijkheden eindeloos en dus ook internationaal gaan behoort tot de mogelijkheden. Maar let wel op, met een door Google Translate vertaalde website ben je er echt niet. Je zult hard moeten werken om met jouw website internationale bezoekers aan te trekken. Met onderstaande tips kom je al een eind verder.

In welke landen wil je actief zijn?
De eerste stap is bepalen in welke landen je wilt gaan verkopen. Duik eens in de cijfers van het betreffende land qua groei van de economie, internetpenetratie, aantal internetshoppers, concurrentie etc. Nationale branche-, retail- en e-commerceverenigingen kunnen je vaak verder helpen in de zoektocht naar specifieke marktcijfers. Als je het buiten de landsgrenzen wil proberen adviseer ik je om eerst eens te kijken binnen Europa. Via de website ecommerce-europe.eu kun je al een aantal handige gegevens vinden. Europa heeft genoeg mogelijkheden en opkomende deelmarkten. Europese consumenten hebben over het algemeen goede toegang tot internet en veel van hen kopen al online. Europa is een logistieke marktleider waardoor ook snel en flexibel leveren wordt verwacht door de klant. Zorg dus dat je deze logistieke verwachtingen kunt waarmaken, bijvoorbeeld met de hulp van betrouwbare logistieke partners. Ook hebben verschillende politieke ontwikkelingen ervoor gezorgd dat Europa een aantrekkelijke markt is: de EU en het Schengenverdrag hebben vrij verkeer van goederen, diensten, mensen en kapitaal binnen Europa mogelijk gemaakt.

Eigen website of verkopen via een marktplaats?
Je kunt ervoor kiezen om een .com website te maken en een Engelstalig aanbod op te zetten. Nu is het zo dat Europeanen liever iets bestellen in hun eigen taal, niet alleen omdat ze die beter begrijpen maar ook omdat een website in de eigen taal een vertrouwder gevoel geeft. Daarnaast zorgen productbeschrijvingen en andere relevante content in de nationale taal voor een aanzienlijke verbetering van jouw vindbaarheid in zoekmachines, wat essentieel is voor het aantrekken van klanten. Maar ook is de taal essentieel voor het begrijpen van wettelijke verplichtingen en de klantenservice. Voor de vindbaarheid heeft het de voorkeur om we website te maken met de extensie van het betreffende land (bijvoorbeeld .es of .de in plaats van .nl). Je kunt ook meeliften op het succes van marktplaatsen, denk hierbij aan de verkoop via Bol.com, Amazon.de of de lokale marktplaats.

Voordelen van het verkopen via een marktplaats
Je kunt via een marktplaats vrij snel een buitenlandse markt betreden en zo meer omzet genereren en nieuwe doelgroepen aanboren. Je kunt meeliften op de schaalvoordelen van zo’n grote partij voor marketing, logistiek en betaaldiensten. Ook is het gelijk geregeld qua plaatselijke wetgeving. In het geval van markten waar je nog geen ervaringen mee hebt of die ver uit de buurt van jouw thuismarkt zijn, zoals China, kan het zin hebben te beginnen op een marktplaats. Dit is meteen een goede testcase of er vraag is naar jouw product.

Nadelen van het verkopen via een marktplaats
Je hebt jouw merkbeleving niet volledig in de hand en de filtermogelijkheden op jouw producten zijn soms minder diepgaand dan op je eigen site. Je levert een stuk marge in voor de marketing en kosten van het platform en de prijstransparantie is groter omdat je naast aanbieders van hetzelfde product wordt geplaatst. Je hebt soms minder inzicht in de kliks en het gedrag van de consument. Een marktplaats vraagt logistieke en ict-inzet wanneer je grotere volumes gaat verkopen via de marktplaats. Voor de koppeling met marktplaatsen zijn er intermediairs die product-, betaal- en voorraadgegevens kunnen uitwisselen tussen de marktplaats en jouw webwinkel.

Hoe komt jouw product bij de klant?
Als je alleen een dienst aanbiedt of een online product verkoopt dan heb je geen oplossing nodig voor de distributie. Een mail met inlog voldoet dan vaak. Maar lever je een fysiek product dan moet je nadenken hoe je ervoor zorgt dat de klant jouw product ook daadwerkelijk ontvangt. Een goede manier is om eerst de verwachtingen van je klanten uit te zoeken en vervolgens een bezorgdienst uit te kiezen. Zorg in ieder geval dat je je inleest in de wetgeving met betrekking tot vervoer en de rechten van je klanten.

Hoe gaat de klant betalen?
Betalen is een belangrijk onderdeel van online verkopen. Maak het makkelijk voor je klanten door het betaalproces zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Ze zullen dan minder vaak hun winkelwagen achterlaten wat weer zorgt voor een betere conversie. Dit houdt dus in dat je je klanten verschillende betaalopties moet aanbieden, zoals creditcards, bankafschrijvingen, cadeaubonnen, achteraf betalen en andere alternatieven. Elk land heeft zo zijn eigen betaalmethoden en elke klant heeft zijn eigen voorkeuren. Zoek dit uit voor het land waar jij wilt gaan verkopen. Waar in Nederland iDEAL het populairste online betaalmiddel is, moet je voor andere markten goed onderzoeken welke betaalmethoden het meest gebruikt worden. Gelukkig kunnen betaalproviders je daar vaak bij helpen. Ook de website internetkassa.nu geeft een handig overzicht.

In welke taal communiceer je?
In de inleiding zei ik al dat je er niet bent met een door Google Translate vertaalde website. En eigenlijk raad ik sowieso af om je website te vertalen met Google Translate. Niets levert meer wantrouwen op dan kromme zinnen en spelfouten op een website. Aangezien je waarschijnlijk geen native speaker bent zal je die fouten zelf niet zien. Laat jouw teksten dus altijd vertalen of in ieder geval checken door iemand die de taal uitstekend kent. Houdt ook rekening met culturele verschillen in zowel taal als gebruik. Verkoop jij bijvoorbeeld drop, dan zal je niet snel succesvol zijn buiten Nederland. Er zijn maar weinig buitenlanders die dat lekker vinden of überhaupt durven te eten. Stroopwafels zijn daarentegen wel altijd geliefd in andere landen.

Online bekendheid
Als je alle bovenstaande stappen hebt gezet en de website helemaal klaar is zal je je moeten verdiepen hoe je meer bezoekers op die website krijgt. Niet in ieder land is Google namelijk de dominante zoekmachine. Baidu is bijvoorbeeld in China de meest gebruikte zoekmachine, Google is daar zelfs geblokt. Maar in HongKong en Taiwan is het bijvoorbeeld Yahoo. Verdiep je hier dus in. Om snel bekendheid te krijgen kun je social media inzetten. Dit draagt niet direct bij aan je zoekmachineoptimalisatie maar je kunt wel vrij snel volgers krijgen en naamsbekendheid krijgen. Ook hier dien je weer rekening te houden met de verschillen per land. In Rusland wordt Vkontakte bijvoorbeeld meer gebruikt dan Facebook.

Op de Market Finder van Google kun je een onderzoek doen naar welke markt het beste past bij jouw aanbod. Hele handige tool!

Wil jij GROEIEN met jouw online business?

Ben jij DIE ondernemer die ZELF graag de touwtjes in handen heeft?
Kan jouw WEBSITE wel wat AANDACHT gebruiken?

Doe nu de meest complete training voor jouw online business en wordt zelf Online Business Expert.

Als Online Business Expert weet je aan welke knoppen je moet draaien om jouw website succesvoller te maken. Je krijgt gegarandeerd meer bezoekers/meer omzet/meer lol in het ondernemen!

In 12 modules neem ik je mee in de online wereld, een wereld waar ik al 15 jaar ondernemer ben. Ik ken alle ins en outs om van jouw website een succes te maken en deel dit graag met je. Kom je er even niet uit, dan help ik je graag. Want mijn support krijg je er 24/7 bij!