Het is niet voor niets dat we in mijn training ‘Scoren met SEO’ een zoekwoordenonderzoek doen. Ik leg je o.a. uit hoe belangrijk het is om te starten met onderzoek doen naar de zoekwoorden waar jouw ideale klant op zoekt. Als je deze termen hebt bedacht dan ga je pagina’s maken waarmee je antwoord geeft op de zoekvraag van jouw potentiële klant. Maar overoptimaliseren op 1 bepaald zoekwoord maakt de tekst niet beter. Dat is een van de redenen waarom je gerelateerde zoekwoorden en synoniemen moet gebruiken.
De juiste zoekwoorden
Content maken aan de hand van de juiste zoekwoorden is essentieel voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Je wilt immers dat je goed gevonden wordt online door de juiste ideale klanten en dat kan alleen maar als je inzicht hebt in de ‘problemen’ die zij hebben en de vragen die ze intypen in de zoekmachine.
Voorbeeld: je bent een coach voor leidinggevende medewerkers en wilt deze doelgroep bereiken. Je hebt een mooie tekst geschreven die gaat over het feit dat veel leidinggevenden last hebben van klamme handjes tijdens lastige gesprekken. Deze tekst optimaliseer je op de term ‘klamme handjes’ omdat dit de clou is van het verhaal.
Verplaats je even in de ideale klant, de leidinggevende in dit geval. Denk je dat hij/zij zoekt op klamme handjes op het moment dat hij/zij tips wilt om lastige gesprekken te voeren? Of zal deze persoon zoeken op ‘tips voor lastige gesprekken met personeel’ of ‘tips voor slecht-nieuws gesprekken met medewerkers’?
Gerelateerde zoekwoorden en synoniemen
De voornaamste reden om gerelateerde zoekwoorden en synoniemen te gebruiken is omdat een tekst veel fijner leest als er wordt afgewisseld met termen. En jij wilt een aantrekkelijke en verbindende tekst schrijven om jouw ideale klant te voorzien van de juiste informatie. Neemt niet weg dat je het focus zoekwoord nog wel een aantal keer moet gebruiken in de tekst. Maar niet te vaak dus.
Gebruik tools om passende gerelateerde zoekwoorden en synoniemen te vinden
Er zijn verschillende (betaalde) tools om passende gerelateerde zoekwoorden en synoniemen te vinden. Gebruik je WordPress dat is de Yoast SEO Premium of Yoast SEO voor Shopify plugin een handige tool. Zij halen de data die je krijgt te zien uit Semrush. Deze tool kan je zelf ook een account voor nemen. Ook Ahrefs is een fijne tool om gerelateerde zoekwoorden te achterhalen.
Conclusie
Als je aan de slag gaat met content maken voor je website dan blijft het bedenken van een focus zoekwoord het belangrijkste. Dat zijn de termen waar jouw ideale klant op zoekt. Om de tekst goed leesbaar te maken en gevonden te worden op gerelateerde termen is het verstandig om ook na te denken over termen die passen bij het focus zoekwoord.
Wil jij nou zelf aan de slag met SEO, check de training: Scoren met SEO. Wil je SEO uitbesteden, check dan hoe ik je daarmee kan helpen.