Een andere benaming voor cornerstone content is ook wel pillar content. En de naam verraadt het al een beetje, dit is namelijk content die de hoeksteen vormt voor jouw website. Dit is de meest belangrijke content die online staat op jouw website. Vanaf deze pagina verwijs je intern naar andere pagina’s met meer informatie over bepaalde onderwerpen. Probeer op deze pagina minimaal 3.000 woorden te zetten maar het mogen er gerust ook 7.000 of zelf 10.000 zijn. Groot voordeel is dat veel ondernemers hier de tijd niet voor nemen en jij dus een betere positie kunt behalen in Google. Dit ga jij dus sowieso wel doen!
Hoe bepaal je de inhoud van jouw cornerstone content?
1. Bepaal zoekwoorden waarop je gevonden wilt of waar je nu al het meeste verkeer uit haalt. Kies er 3 tot 5 en maak voor ieder zoekwoord een aparte pagina.
2. Als je al content op jouw site hebt staan kun je zien welke pagina’s al hoog scoren in Google. Hiervoor vul je in de zoekbalk bij Google het volgende in site:jouwsite.nl. Zo zie je ook gelijk welke pagina’s überhaupt geïndexeerd zijn door Google. De pagina’s die op de eerste pagina met zoekresultaten staan, moet je sowieso naar linken vanuit de pagina’s met cornerstone content.
3. Bedenk een top onderwerp. Zorg er wel voor dat de content ook over 3 jaar nog relevant is. (Evergreen content noem je dit).
4. Structuur cornerstone content
Gebruik in de titel het belangrijkste zoekwoord. Het liefste helemaal vooraan. Daarna in de inleiding gebruik je korte zinnen. Probeer in het kort de lezer het belang van het artikel in te laten zien. Gebruik paragrafen en bulletpoints om voor een betere leesbaarheid te zorgen. Maak een inhoudsopgave en zorg dat deze klikbaar is. Als je een WordPress website hebt, heb je hier wel een plugin voor nodig. Verder maak je interne links aan in het artikel. Zo kunnen de lezers makkelijk meer informatie lezen over een bepaald onderwerp. Als laatste maak je de content mooier met beelden/video of andere visuele content.
5. Een goede conclusie mag niet ontbreken. Deze allerlaatste alinea kun je gebruiken om een mooi einde te breien aan het artikel en samen te vatten wat de essentie is van het artikel. Deze alinea leent zich ook prima voor het toevoegen van je call-to-action. Wat is het doel van je pagina, naast een betere positionering in Google? Meer bestellingen in je webshop? Aanmeldingen voor je nieuwsbrief? Verwerk een oproep daartoe in je conclusie.
6. Check deze cornerstone content regelmatig. Klopt alles nog wat er staat of kan je het ergens aanpassen of aanvullen? Zorg ervoor dat je minimaal 1x per jaar de tekst ververst. Buiten dat het artikel daardoor altijd relevant is voor jouw bezoekers, waardeert Google het ook dat de content up-to-date wordt gehouden.
7. Deel deze content regelmatig op social media en/of in je nieuwsbrief. Ook kan je het promoten met advertenties om meer bereik te creëren.