Er is een wetgeving voor e-mailmarketing. Deze bestaat uit de telecommunicatiewet, Code e-mail en natuurlijk de AVG. Het overtreden van de wetgeving kan tot flinke boetes leiden. Het is dus goed om je hier in te verdiepen voordat je gaat beginnen met e-mailmarketing. In het kort licht ik hieronder de Telecommunicatiewet toe.
Telecommunicatiewet
De telecommunicatiewet staat ook wel bekend als de spamwet. In de telecommunicatiewet staan de regels voor het gebruik van persoonsgegevens voor ongevraagde e-mails. Deze wet is ingevoerd door de overheid om irritatie door spam, telemarketing en cookies te voorkomen.
Wat houdt de telecommunicatiewet in? De telecommunicatiewet voor e-mail marketing komt veelal overeen met de Code e-mail. Alleen worden in de telecommunicatiewet ook de regels voor cookies benoemd.
1. Voor het verzenden van een commerciële e-mail is toestemming nodig van de geadresseerden.
2. Alle geadresseerden mogen zich verzetten tegen het gebruik van zijn of haar e-mailadres.
3. De telecommunicatiewet geldt voor zowel zakelijke als niet-zakelijke e-mailadressen.
4. Voor e-mails naar klanten gelden andere voorwaarden.
5. Een gebruiker moet duidelijk, volledig en gebruikersvriendelijk worden geïnformeerd over het gebruik van cookies.
6. Het is verplicht om te vermelden met welk doel een cookie wordt geplaatst of gelezen.
7. Er moet toestemming gevraagd worden voor het plaatsen van cookies.
Check hier meer over de wetgeving e-mailmarketing: code e-mail of over wetgeving e-mailmarketing: AVG.
Kort samengevat beschermen alle drie de wetten de geadresseerden tegen ongevraagde reclameboodschappen of spam. Volgens de wetgeving is het niet toegestaan om zonder actieve toestemming e-mails te sturen via een geautomatiseerd systeem. Direct mailings oftewel persoonlijke e-mails zijn natuurlijk een uitzondering. Daarnaast worden persoonsgegevens beter beschermd en wordt er verplicht hier als bedrijf zorgvuldig mee om te gaan.